La strage degli innocenti 5
(The Massacre of The Innocents 5)
Olio su tela, 24 x 18 cm, 2023. Disponibile.
|
Oil on canvas, 24 x 18 cm, 2023. Available.
|
Testo di Luca Deias (ITA) Se le vittime sono spesso state tra gli elementi cardine de "I volti della guerra", nei dipinti de "La strage degli innocenti" - olio su tela di dimensione variabile, 10 opere da 20x30 a 13x18 cm, 2023 – questi diventano soggetti protagonisti. Il titolo rimanda a un episodio raccontato nel Vangelo secondo Matteo, in cui Erode il Grande, re della Giudea, ordinò un massacro di bambini allo scopo di uccidere Gesù. Anche in queste opere Prevosto dà spazio e immagina bambini morti, ma in seguito a un conflitto bellico. Le ispirazioni artistiche sono numerose: da Marlene Dumas a Georg Baselitz, da Willem de Kooning fino a Frank Auerbach. La sequenza di immagini – alcune ovali in un chiaro riferimento alle fotografie dei defunti nei cimiteri - dell’opera rimanda alle pareti di fotografie dei memoriali dell’Olocausto e ai Musei della Shoah. L’alternarsi dei volti dei bambini senza vita rimanda quasi a una Wunderkammer, ma, in questo caso, Prevosto conia un neologismo per presentarla, ossia una "horror-kammer". |
Text by Luca Deias (ENG) If victims have often been one of the key elements in "I volti della Guerra" (The Faces of War), in the paintings of "La strage degli innocenti" (The Massacre of The Innocents) – oil on canvas with varying dimensions, 10 pieces ranging from 20x30 to 13x18 cm, 2023 – they become the main subjects. The title refers to an episode from the Gospel according to Matthew, where Herod the Great, the king of Judea, ordered a massacre of children in an attempt to kill Jesus. Even in these works Prevosto allows space and imagines dead children, but this time due to a war conflict. The artistic inspirations are numerous: from Marlene Dumas to Georg Baselitz, from Willem de Kooning to Frank Auerbach. The sequence of images – some oval-shaped as a clear reference to photographs of the deceased in cemeteries – in the artwork refers to walls of photographs in Holocaust memorials and Shoah museums. The alternating faces of lifeless children almost resemble a Wunderkammer, but in this case, Prevosto coins a neologism to present it, an "horror-kammer". |
Davide Prevosto© Copyright - All Rights Reserved
all the contents of this site are for free consultation, is forbidden the unauthorized reproduction and propagation
all the contents of this site are for free consultation, is forbidden the unauthorized reproduction and propagation